10 lucruri uimitoare despre casele de amanet

Ani la rand, casele de amanet au fost asociate cu ultimul refugiu al persoanelor sarace, ramase fara resurse materiale, de a caror vulnerabilitate si disperare se profita la cote maxime. Insa dupa criza economica din 2008, traficul in casele de amanet a crescut considerabil, odata cu nevoia clasei mijlocii sau chiar si a persoanelor cu o situatie materiala peste medie, de a-si amaneta bunurile de valoare in schimbul unor imprumuturi financiare. Anul urmator, pe History Channel a debutat emisiunea Asii amanetului”, un reality show filmat intr-o casa de amanet in Las Vegas, in care sunt prezentate activitatile cotidiene din domeniu. Emisiunea a cunoscut un real succes rapid, ideea fiind preluata si de alti imitatori. Astazi, industria amanetului este infloritoare, chiar daca de multe ori poate fi greu de inteles.

10 Produse furate

Unul dintre cele mai mari riscuri ale unei case de amanet la achizitia sau scoaterea la licitatie a unui bun consta in probabilitatea ca articolul care face obiectul tranzactiei sa fie furat. Este aproape imposibil de determinat daca un ceas sau un televizor a facut obiectul unui furt doar prin analiza aspectului articolului, motiv pentru care agentul de amanet trebuie sa isi ia masuri de precautie suplimentare atunci cand accepta un bun, cum ar fi solicitarea documentelor de identitate (sau chiar amprentelor in anumite cazuri) pentru a preintampina situatiie neplacute. Adesea, casa de amanet furnizeaza o lista cu seriile produselor politiei locale, pentru a confirma ca articolele nu au fost raportate ca furate. Agentul de amanet are datoria de a pastra toate bunurile pentru o anumita perioada de timp (de regula doua sau trei luni) inainte de a le pune spre vanzare, nu numai in vederea acordarii unei sanse reale persoanei care a oferit produsul spre amanet de a-l rascumpara, dar si pentru a acorda un ragaz de investigatie si detectare a eventualelor tranzactii ilegale politiei.

9 Regina Isabella si Christopher Columb

Vreme indelungata, cartile de istorie consemnau ca prima calatorie spre lumea noua a lui Christopher Columb din 1492 ar fi fost finantata de regina Isabella a Spaniei, care isi amanetase coroana intr-o diversiune pentru a spori capitalul investit in expeditie. Operatiunea a fost intre timp demascata; pana in momentul in care Columb a fost gata de imbarcare spre noua lume, Isabella isi amanetase deja majoritatea bijuteriilor, inclusiv o perla si un colier cu rubine pe care le primise de la regele Ferdinand ca dar de nunta si coroana de Castilia. Aceasta le-a incredintat negustorilor din Valencia si Barcelona pentru a finanta campania impotriva maurilor si a fonda Inchizitia Spaniola. Mai este mentionat si ca Isabella si-ar mai fi amanetat si alte bijuterii de valoare mai redusa pentru reusita expeditiei lui Columb si ca aceasta miscare ar fi atras si mai multi investitori, precum organizatia de politie Santa Hermandad, care ar fi finantat cea mai mare parte din investitia necesara traversarii echipajelor Nina, Pinta si Santa María de-a lungul Atlanticului.

8 „Asii amanetului”

Reality show-ul „Asii amanetului”, difuzat pe History Channel este probabil cel mai bun lucru care i se putea intampla industriei amanetului. Emisiunea, care are in distributie trei generatii ale familiei Harrison (impreuna cu „alintatul” Chumlee), desfasurandu-si activitatea in casa de amanet Las Vegas’s Gold & Silver, este un amestec cu priza la public de onoare si tranzactii in domeniul bizar si exorbitant al amanetului. De-a lungul episoadelor, emisiunea a aratat proprietari care incercat sa amaneteze tunuri, o replica a Batmobile-ului, si chiar o cutie de trabucuri care i-a apartinut lui to John F. Kennedy (cel mai scump articol scos la vanzare in magazin, la o valoare de $125,000). Ca orice reality show, „Asii amanetului” este regizata in cautarea unor efecte dramatice. Anumite scene care se indeparteaza de realitate infatiseaza chiar staruri care apar „icognito” in cautare de bunuri, frecvente situatii de consultare a expertilor in domeniu sau chiar si prezenta persoanelor aflate in distributia principala este o abatere de la normele vietii reale, intrucat acestia nu si-ar mai putea desfasura activitatea in anonimat, ca simpli angajati, fiind intrerupti de fanii care le solicita fotografii si autografe, in baza legii confidentialitatii, discretia clientilor fiind compromisa.

7 Sfantul Ocrotitor al Caselor de Amanet

In vreme ce activitatea de amanet ar putea fi perceputa ca un simblo al lacomiei omenesti, Sfantul Ocrotitor al agentilor de amanet confera activitatii o mostenire incarcata de simbolul uneia dintre cele mai generoase fiinte umane de-a lungul tuturor timpurilor, si anume Sfantul Nicolae, cunoscut pentru bunavointa sa. O intamplare il infatiseaza ca un salvator celor trei fiice ale unui om sarac, lipsite de zestre pentru a se putea marita, oferindu-le acestora trei pungute cu aur, aruncate pe fereastra in timpul noptii, pentru a compensa lipsurile mostenirii. Conform unor verisuni ale legendei, Sfantul Nicolae ar fi aruncat cate o punguta pe rand, in trei nopti consecutive. In cea de-a treia noapte, omul sarac ar fi incercat sa descopere identitatea misteriosului binefacator, insa Sfantul Nicolae a actionat cu perspicacitate si a aruncat punguta pe cosul sobei. Povestea a suferit mici modificari (facandu-si aparitia un ren si schimbarea aurului cu jucarii) pentru a da nastere mult iubitei legende a lui Mos Craciun. In randul persoanelor protejate de Sfantul Nicolae se inscriu hoti, persoane acuzate pe nedrept, copii si farmacisti.

6 Casele de Amanet de Lux

Majoritatea caselor de amanet servesc intereselor acelor persoane care sunt nevoite sa-si amaneteze bunuri de valoare precum coliere sau un inel in schimbul unei sume cat sa acopere chiria lunara, insa in ultimii ani asistam la un nou trend in domeniu. Creditorii colaterali (un eufemism fantezist pentru casele de amanet de lux) deservesc persoanele bogate, cu o putere materiala peste medie, acea clientela aflata in momente de lipsa de lichiditati, care are nevoie de un influx de capital rapid. Adeseori, suma imprumutata este necesara unei noi investitii sau platii salariilor si furnizorilor in decursul unei luni neproductive. Imprumuturile pot avea valori de ordinul miilor de dolari, ajungand chiar la milioane, iar tranzactiile colaterale pot avea ca obiect masini sport exotice, opere de arta nepretuite sau bijuterii pe care oamenii normali nu le-ar putea vedea decat in spatele unor vitrine in interiorul muzeelor. Ratele de dobanda ale acestor imprumuturi pot fi enorme, ajungand in Texas, de pilda, la procente precum 240% anual.

5 Incidentul Wes Welker Butterfingers

Cand echipa de fotbal american New York Giants a jucat impotriva New England Patriots la finala Super Bowl XLVI, nimeni nu le dadea celor de la Giants prea multe sanse de castig. Echipa celor de la Giants reusise sa ii invinga pe cei de la Patriots cu patru ani in urma, insa multi au considerat victoria o chestiune de sansa; cei de la Patriots doreau sa razbune esecul suferit. Insa in al patrulea sfert, aripa Wes Welker rateaza sansa de prinde o lovitura trimisa in afara terenului. Giants castiga astfel partida. Devastat in urma incidentului, Welker a sustinut conferinta de presa de dupa meci cu ochii in lacrimi. Speculand oportunitatea de publicitate de pe urma acestei controverse, reprezentantii portalului online de amanet nr. 1 in SUA, Pawngo.com, au debarcat 400 de kilograme de batoane de ciocolata Butterfinger pe stadionul Copley Square din Boston, acoperind gramada de batoane cu o placarda cu mesajul „Multumim, Wes Welker.” In mod deloc surprinzator, manevra nu a avut rezultate pozitive, dirctorul general al Pawngo’s fiind nevoit sa-si prezinte scuzele. Compania a fost de asemenea amendata pentru practici de dumping.

4 Cele mai amanetate articole

Majoritatea caselor de amanet primesc aproape orice obiect de valoare (cu toate ca anumite case au un specific, de tipul instrumentelor muzicale, uneltelor sau armelor de foc). Aparatura electronica, precum televizoarele, jocurile video si laptopurile sunt de asemenea articole foarte populare in domeniul amanetului, insa clientii sunt in multe cazuri dezamagiti de rata de retur primita. Pe scurt, gadgeturile se afla intr-o continua ascensiune, astfel ca obiectele se devalorizeaza foarte rapid sau, mai mult, pot prezenta defecte insesizabile la o prima analiza. Majoritatea articolelor amanetate se inscriu in randul bijuteriilor. Aurul, argintul si pietrele pretioase au o valoare intrinseca determinata de virtute si calitate. Un agent de amanet va fi tot timpul constient de fluctuatia valorii acestor bunuri de valoare. Pe de alta parte, bijuteriile mai au si o valoare sentimentala aparte, sporind sansele care il vor determina pe client sa se intoarca in magazin si sa rascumpere obiectul amanetat.

3 Simbolul Amanetului

Simbolul international al amanetului consta in trei sfere aurii care atarna pe o bara. Exista mai multe teorii la baza descifrarii acestuia, dintre care unele trimit la dinastia de Medici, o familie e monarhi, bancheri, si chiar papi. Legenda spune ca nou intratii in clan erau obliati sa ucida un urias cu o punga cu trei pietre, adica sferele. Comerciantii au atribuit simbolul prosperitatii, adoptandu-l prin atarnarea in fata magazinului. Alte pareri sustin ca cele trei sfere sunt legate de legenda mai sus mentionata a Sfantului Nicolae si cei trei saci de galbeni. In zilele noastre circula o gluma in interiorul industriei conform careia cele trei sfere ar insemna „Doi la unu ca nu-ti vei recupera lucrurile.”

2 Recuperarea marfii

Desi s-ar parea ca persoanele ajunse in situatia de a amanetat un bun drag nu prea ar avea sanse viabile de recuperare, conform statisticilor Asociatiei de Amanet, se pare ca o medie de 80% dintre bunuri sunt intr-un final recuperate. Majoritatea tranzactiilor din casele de amanet au ca protagonisti clienti recurenti, care apeleaza in mod frecvent la amanetarea bunurilor ca metoda de obtinere de imprumuturi rapide, bunuri pe care le recupereaza si supun spre amanetare in alte randuri, frecvent. Aceasta practica este in favoarea agentilor de amanet, care va incasa dobanzile aferente cu o mai mare incredere fata de client. Cu toate acestea, se pare ca in anumite zone dezavantajate, rata de recuperare a scazut chiar si la 50%.

1 Pop Goes The Weasel

“Pop Goes The Weasel” este o melodie ce dateaza la mijlocul secolului al 19-lea, fiind unul dintre cele mai populare cantece country solicitate la tonomatele din localuri. Exista aproximativ douasprezece variante de versuri ale cantecului, toate reunite de versul final “Pop! goes the weasel.” Niciuna nu specifica exact ce ar putea insemna, desi un vers in versiunea britanica ar putea indica o anumita conexiune cu activitatea de amanet :
Up and down the City Road
In and out the Eagle
That’s the way the money goes
Pop! goes the weasel.

Disecand acest vers, “The Eagle” s-ar putea referi la pubul istoric din londra, Eagle Pub, si in consecinta pierderea in intregime a banilor in acel loc. Nevastuica (the „weasel”) ar putea insemna in argoul din Cockney „haina”, referindu-se la nevoia de a-si amaneta propria haina pentru procurarea sumei de bani cu care sa fie achitata nota de plata pentru alcoolul consumat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *